إقتراب الحرب العالمية الثالثة وماهو السر وراء ما يحدث الآن في العالم

إقتراب الحرب العالمية الثالثة وماهو السر وراء ما يحدث الآن في العالم

    الناس اللى تايهة فى الأحداث وعامله تهزر وتهرج ومش فاهمه لحد دلوقتى ولا متخيله يعنى أيه "حرب عالمية تالته" ؟؟ اللى هو مين مع مين ؟ ولو قامت أيه اللى هيحصل ؟ وأيه اللى هنتعرض ليه ؟
    - البوست هيستفز فضولك فاهستأذنك تقرأ بهدووووووء ...
    يلا بينا .

    - القصه ببساطه ابتدت فى سنة  "2010" طلعت دراسه علميه بتأكد ان منطقة شرق البحر المتوسط موجود فيها  192 تريليون قدم مكعب من الغاز الطبيعى و
    1,7 مليار برميل من احتياطى النفط .. وفى مصادر تانيه اكدت ان الأرقام دى برغم كبر حجمها إلا انها صغيره وولا حاجه والأرقام اكبر من كدا بكتير .. "كنز عالمى" من الوقود والكل عايزه بقى وبيسابق عليه .. لأن أساس أى دوله وتقدمها وازدهارها وتحكمها هو النفط .. القصه ببساطه ان بعد ظهور الكنز ده ف قاع البحر المتوسط بدأ الصراع  بين الدول  اللى بتحيط بمياه شرق البحرالمتوسط واللى همه من "الجنوب" مصر وليبيا وقطاع غزه  ومن "الشرق" اسرائيل ولبنان وسوريا  وفى "الشمال" تركيا واليونان .. ولأن ليبيا أصلاً بلد غنيه بالموارد النفطيه اللى فيها .. يعنى مش بحاجه ضروريه بالنسبالها غاز البحر .. تركيا بتستورد 90% من الطاقه اللى بتحتاجها .. واليونان بتعانى ازمه ماليه ومحتاجه للثروه .. ومصر طبعا حقها تبقى من الدول الغنيه بالطاقه .. وإسرائيل بقى اللى مش بتشبع ابدا .. وبعد م أنتشر خبر وجود الكنز النفطى بدأت اتفاقات الترسيم الحدود البحريه بين الدول بقى .. من ضمنهم اتفاقيه بين مصر وقبرص واليونان واسرائيل ضمنت لكل دوله الحصول على جزء من الغاز, وع الجانب الاخر راحت تركيا واتفقت مع النظام الليبى وابتدت تقطع الطريق على دول المتوسط اللى من ضمنهم "مصر" ..
     وبعد تصريحات اردوغان انه هيبعت قوات تركية لليبيا يوم ٧ يناير 2020
    اللى لو بس قربت بزحف جيشها ع الحدود الليبيه مصر هترد وبعنف ومصر مبتهزرش وقت الجد او أى حد يقرب منها ساعة اللزوم ..

     - غير بقى مسرح الاحداث في اثيوبيا ومش عايز اصدمك واقلك أن لو السد خد قذف صاروخى من اسرائيل او من الدول اللى ليها مصلحه تخلص من الكل هنبقى وقتها عباره عن فيضانات وبنغرق وهنموت .. ومش عايزك تنسى برضو الدواعش والتخاريب بتاعتهم وبيضربو فى النص ومش بس كدا برضو استنى ع التقيله أوعى تنسى أمنا الغوله اللى بتسكت وبتضرب ع غفله "إسرائيل" ..  إسرائيل بقى ف اكتفت بأنها متنحازش لأى طرف وساكته وسكوتها ده يقلق ويخوف .. وبكدا مصر واليونان وقبرص والجيش الليبى من ناحيه وتركيا وحكومة طرابلس من ناحيه تانيه واسرائيل فى النص خدت وضع المتفرج ..

    سيناريو الحرب بقى وأيه اللى هيتم ؟؟ على الأغلب هتكون حرب بحريه لأن  مفيش حدود بريه هتجمعهم وبكدا هتبقى المعركه بحريه وجويه .. ده غير طبعاً المعجنه الكبرى اللى هتحصل بين الولايات "واشنطن" بعد اغتيالهم ل لسليمانى القائد الإيرانى واللى إيران وعدتهم هترد عليهم بعنف .. وعايز أختم بالتقيله أن زعيم كوريا الشماليه "كيم جونغ أون" أن بلاده أنهت الوقف الاختياري للتجارب النووية وتجارب الأسلحة البالستية العابرة للقارات ومتوعد بفعل "مروع" ضد الولايات المتحدة .. أنتَ حالياً أكيد عارف إن هاشتاج الحرب العالمية الثالثة WW3 مُتصدر تويتر بقاله كام ساعة ووصل عدد التغريدات عليه لأكثر من مليون ونُص تغريدة.. وده كله  برغم خطورته وأنه دمار للبشر جميعاً إلا انها بدايه للملحمه الكبرى المنتظرة "هرمجدون"..

    - أهل الكتاب بيؤمنو جداً بالمعركه المشتركه دى إيماناً جازماً وبيسموها فى كتبهم وعقائدهم بـ معركة (هرمجـدون) أو (هرمجــيدو) ، وهرمجدون دى كلمة عبريّة بتتكون من مقطعين المقطع الأول: (هر) بمعنى جبل و(مجدون) أو (مجيدو) هو وادٍ في فلسطين .. في سِفْرٍ من أسفار أهل الكتاب يسمى بـ سِفْرِ الرؤيا في الإصحاح السادس عشر، بيقول: أن جيوش العالم كلها هتتجمع في أرض أسمها هرمجدون, وقال الرئيس الأمريكي (رونل دريجن): إن الجيل ده بالتحديد هو الجيل اللى هيشوف هرمجدون .. فى المرحله الزمنية الخطيرة دى هيحصل ف الكون أمر قدري كونيّ, محدش ليه دخل فيه من البشرعلى وجه الأرض أمر قدرى من الله وهو ظهور "المهدى المنتظر" المعركه دى من شدتها حتى الطير اللى هيمر أثناء الحرب جنبهم هيخر ميت من شدة الحرب .. وتتوالى بقى الاحداث حتى النهاية مع تفاصيل كتير حاولت أختصرها على قد ماقدر وراجعت كتير على الكلام قبل مأكتبه واتأكدت منه ومن مصادره  ..

    ربنا يسترها فى اللى جاى على خير لأننا وصلنا لأخر الطريق, لأنها من مؤشرات نهاية العالم واقتراب الساعه بجد !!
    khalel talima
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع موجود دوت كوم .

    إرسال تعليق